naar top
Menu
Logo Print
20/02/2019 - MARIE VERHULST

ONGESTOORD SHOPPEN IN NIEUW SCHOENENPARADIJS IN TORHOUT

NAAST DE HAAN, NU OOK TWEEDE WINKEL VOOR ARCADE SHOES AND FASHION

Bij het binnenkomen van de nieuwe winkel Arcade in Torhout, valt het meteen op dat het niet zomaar een schoenenwinkel is. Het is een waar schoenenparadijs voor mannen en vrouwen. Centraal in de visie van Thijs Simoen staat dat de klant ongestoord moet kunnen rondkijken en zaken ziet die hij in niet veel andere winkels zal tegenkomen. Geen standaard aanbod, maar ook geen standaard service. Zo kunnen de klanten genieten van een deugddoende koffie aan de bar voor, tijdens of na het shoppen.

Arcade Shoes and Fashion

Tweede winkel in Torhout

Arcade Shoes and Fashion
V.l.n.r.: Thijs Simoen, Dany Geril en Hendrik Simoen

Hendrik Simoen: “De keuze om ook een winkel te openen in Torhout is eigenlijk heel toevallig gekomen. Vanuit Arkos zaten we met onze burelen in Gistel. Maar we waren uit dat pand gegroeid en dus op zoek naar iets groter.
Toen we het pand in Torhout zagen, vielen alle puzzelstukjes meteen op de juiste plaats. Het gebouw leende zich er perfect toe om de voorkant als nieuwe schoenenwinkel te gebruiken en de achterkant als showroom en bureelruimte voor Arkos."

Structuur zat goed

Hendrik: “Het gebouw is nog maar 10 jaar oud. Veel veranderingswerken hebben we dus niet moeten doen. De structuur van het pand zat al heel goed. Zo waren er aparte bureauruimtes die we nu gebruiken als showrooms om op een rustige manier de collecties te tonen aan onze klanten. Bovendien is het voor sommige van onze klanten, bijvoorbeeld uit West-Vlaanderen, veel makkelijker nu we hier zitten. Anders moest de klant, en ik ook, naar Antwerpen rijden, terwijl we op 15 km van elkaar gevestigd zijn. Dat is absurd en vooral erg tijdrovend. Nu kunnen die klanten naar hier komen en staan ze niet uren in de file."

De cirkel is rond

Hendrik: “Nu heb ik echt het gevoel dat de cirkel rond is. De ervaringen die we opvangen met de winkels, kunnen we terugkoppelen wanneer we naar de fabrieken gaan. Daar trachten we dan te maken wat de Belgische markt vraagt."

Winkel aan invalswegen

Thijs: “Ik geloof zeer sterk in het voordeel van winkels die op invalswegen liggen. Zowel de weg naar als de parkeermogelijkheden zijn een stuk makkelijker. Bovendien zijn dat ook vaak grotere winkels en kan je een groter aanbod presenteren en lijkt het meteen ook een stuk overzichtelijker voor de klanten."

Arcade Shoes and Fashion
In de knusse corners kunnen de klanten ongestoord rondsnuisteren en alle artikelen ontdekken

Opbouwen van nul

Thijs: “De klanten waren meteen heel positief op en na de opening van de winkel. Natuurlijk is het niet zo evident om een nieuwe winkel te beginnen. Ervoor was hier niks dus het is opbouwen vanaf nul. De mensen moeten ons nog leren kennen. We willen ook klanten vanuit de grotere omgeving aantrekken. Om dat wat te stimuleren is ex-miss België Justine Dejonckheere naar de opening van de winkel gekomen om stijladvies te geven. Zij post ook af en toe foto's van onze schoenen op haar social media."

Drempel

Dany: “Ons imago klopte niet van in het begin. Veel mensen dachten dat wij een heel dure en exclusieve winkel waren. Dat kwam voornamelijk door het feit dat onze etalage niet vol stond met schoenen. Er stond één grote etalagepop aan elke kant, met telkens enkele schoenen. Mensen associëren een cleane etalage met een dure winkel. Zo was er in het begin een drempel om binnen te komen.
We hebben onze visie over de etalage moeten bijstellen. Nu hebben de mensen gemerkt dat we helemaal niet duur zijn. Onze schoenen liggen in een prijsklasse tussen 125 tot 250 euro, dus dat is echt niet overdreven."

Wie is de arcade-klant?

Thijs: “Wie de Arcade-klant is in Torhout, weten we op dit moment nog niet. We zijn nog volop bezig met onze klanten te leren kennen en zij ons. Maar algemeen kan je stellen dat we ons richten vanaf de prille dertiger, al zien we dat we ook een jong publiek aantrekken met sommige van onze kledingmerken. Onze klanten zijn ook vooral mensen die op zoek zijn naar kwaliteit en vooral ook naar iets anders, iets wat ze niet overal zien liggen."

Aanbod

Thijs: “Het aanbod hier in de winkel is hetzelfde als in De Haan, alleen kunnen we hier wel meer plaatsen aangezien de winkel een stuk groter is. Een ruimte van 240 m² enkel vullen met schoenen en lederwaren lukt maar dan voelt het zeer koel en leeg aan. Daarom dat we in de nieuwe winkel ook kleding en geschenkartikelen aanbieden. Dat brengt een zekere sfeer met zich mee. Al willen we de focus echt wel op schoenen en handtassen houden en gaan we het kledinggedeelte beperkt houden.
We kiezen voor merken die passen bij onze schoenenmerken en letten hier wel meer op de prijs. De klant mag niet een te grote drempel ervaren om een extra kledingstuk bij een paar schoenen te willen meenemen."

“Steeds meer mensen keren toch terug naar het fysieke winkelpunt.
Het aspect ‘gemakzucht’ wordt vaak overschat bij het online shoppen”

Geschenkartikelen

Dany: “De gadgets en leuke geschenkartikelen zijn ideaal om kalmere periodes op te vangen. Voor deze artikelen trekken we naar de buitenlandse beurzen om exclusievere producten te zoeken. Bovendien gaan we als we een schoenenmerk kiezen, ook heel breed aankopen, zodat de klant het merk goed kan leren kennen en keuze heeft tussen meer dan 3 modelletjes van het merk."

Arcade Shoes and Fashion
Aan de bar kan je genieten van een deugddoend drankje

Gemoedelijke sfeer

Thijs: “Voor de winkel in Torhout wilden we een strakke maar geen koele winkel. Hiervoor hebben we goed samengewerkt met onze vaste binnenhuisarchitect. We wilden de klant echt het gevoel van thuiskomen geven. Bij een open winkel krijg je vaak het gevoel dat je je voortdurend bekeken voelt en je zeker iets moet kopen. Dat wilden we echt vermijden. Daarom hebben we gekozen om vijf gezellige corners te creëren om die open ruimte visueel op te splitsen. De klanten kunnen op hun gemak snuisteren tussen de schoenen, kleding en accessoires. De comfortabele zeteltjes in de corners nodigen meteen uit om te gaan zitten."

Schuif gezellig aan de bar

Hendrik: “Voor onze klanten hebben we achteraan in de winkel een leuke bar geplaatst. Het is voor de mannelijke klanten vaak een opgave om te shoppen voor zichzelf, laat staan om mee te gaan met hun vrouw. De bar is daarom de ideale plek om hen te entertainen. Daarom is dat niet om te pintelieren maar die ongedwongen sfeer doet veel voor mannen. De bar grenst bovendien aan de binnentuin, iets wat ook veel klanten triggert om eens te gaan piepen."

Polyvalente binnentuin

Hendrik: “De binnentuin is eigenlijk de verbinding tussen de winkel en de kantoren en ook een echte troef van het pand. We zijn volop aan het brainstormen om er enkele events te organiseren. Die leent er zich perfect toe om bijvoorbeeld een modeshow, een leuke stockverkoop of een men's night te organiseren."

Arcade Shoes and Fashion
De polyvalente binnentuin is een echte eyecatcher van de winkel. De plaats leent zich ertoe om leuke events
zoals een men’s night of een stockverkoop te organiseren

Gemakzucht is overschat

Hendrik: “Ik merk op dat steeds meer jonge mensen toch terug naar het fysieke winkelpunt trekken in plaats van alles online aan te kopen. Het aspect 'gemakzucht' wordt toch vaak overschat bij het online shoppen. Als iets niet goed past, moet je dat retourneren en daar kruipt dan ook weer heel wat tijd in. Ze krijgen steeds meer appreciatie voor de service die ze krijgen. Zelf ben ik ook zo. Als ik in een winkel binnenkom, wil ik ook een persoonlijke service krijgen en niet alleen contact hebben met de winkelier bij het afrekenen."

Altijd Extraatje meer

Dany: “Langs de andere kant verwacht de consument altijd dat ze iets extra krijgen. We willen de klant altijd dat ietsje meer bieden. Zo hebben we een verwenweekend georganiseerd met glaasje, tapas, kleine gebakjes en chocolade. Iets wat door de klanten zeer gewaardeerd werd en een positief gevolg had op de omzet "

Webshop

Thijs: “Toch hebben we ook een webshop. Verkopen we daar de grote massa op? Neen maar het is wel een must dat je online aanwezig bent, ook al heb je niet het nodige marketingbudget om je boven de grote spelers te plaatsen op Google. We steken enorm veel tijd in de webshop. Zo hebben we hier een kleine studio waar we van elke schoen een foto maken en deze achteraf nog bewerken in Photoshop. Een heel arbeidsintensief proces waar ook veel tijd en geld in kruipt. Maar langs de andere kant is het ook wel de ideale online etalage, vaak een eerste aanzet voor veel mensen om tot bij ons te komen. Ze gebruiken de webshop ook om zich voor te bereiden. Zo weten ze vaak heel goed wat ze willen als ze hier binnenkomen."

Arcade Shoes and Fashion

De gezellige zeteltjes nodigen meteen uit om te gaan zitten
in een van de corners

Influencers

Thijs: “Niet alleen voor de opening van de winkel maar ook nu maken we graag gebruik van influencers omdat we onmiddellijk het effect ervan merken. Daarnaast organiseren we vaak give-aways met hen. Met welke influencer we het best samenwerken, beslissen we niet zelf. Hiervoor hebben we iemand die dat voor ons uitzoekt en zelf ook zeer succesvol vlogt voor ons. Door te werken met influencers willen we ook een jonger publiek aantrekken."

Kijk in eigen boezem

Hendrik: “De schoenenverkoop is veel moeilijker in vergelijking met 10 jaar geleden. Het is veel te gemakkelijk om alles op het online gegeven te steken. Op een bepaald moment moet je in eigen boezem durven kijken. De consument verandert en het is aan jou om mee te veranderen. Blijven doordoen omdat een bepaalde formule tientallen jaren altijd al gewerkt heeft, is geen oplossing. Ik zie dat winkeliers wakker geworden zijn en zoeken naar oplossingen en vernieuwingen. Momenteel is ondernemen in heel veel gevallen ook overleven. Toch zie ik de toekomst van de branche positief in. Dat is ook wat wij trachten te doen. In de eerste instantie willen we Arcade bekend maken hier in de streek en blijven doen met wat we bezig zijn."